Streep door Ronde van Oosterhout, dorp houdt niet van wielrennen

OOSTERHOUT – De wielerronde van Oosterhout, de traditionele afsluiter van het regionale wielerseizoen, gaat dit jaar niet door. En als organisator Jan van Daal volgend jaar weer niemand vindt om te helpen, dreigt de koers voorgoed verloren te gaan.

Vier jaar gelden: Wouter van Zanten uit Apeldoorn komt als eerste over de streep. © Bert Beelen
Was de veertigste jubileumeditie van de Ronde van Oosterhout de allerlaatste? De eenkoppige organisatie, bestaande uit Jan van Daal van WSV De Toekomst, vreest ervoor. Dit jaar gaat de wedstrijd in het Gelderse dorp in elk geval niet door.

„Ik ben de enige die is overgebleven en niemand heeft zich gemeld om te helpen. Op de dag zelf zijn er wel mensen die willen bijspringen, maar het werven van sponsoren en andere zaken kan ik niet alleen”, aldus de 73-jarige Van Daal.

Op 24 september 2017 stonden slechts 36 wielrenners aan de start in Oosterhout. Er was bovendien nauwelijks publiek om de renners aan te moedigen. „Het dorp is niet wielerminded”, constateert Van Daal. „De reuring vinden de bewoners wel leuk, maar bij de finish komen weinig mensen kijken.”
Koen Wulterkens van het Computron Cycling Team is de (voorlopig) laatste winnaar. Maarten Bremer, derde in 2017, hield op het podium een pleidooi voor het behoud van de wedstrijd. Het mocht niet baten.

De Ronde van Oosterhout was traditioneel de afsluiter van het regionale wielerseizoen, waarvan ook de Ronde van Driel, de Ronde van Elden en de Ronde van Bemmel onderdeel zijn. „En de Ronde van Ochten”, vult Rinie Hermsen van wielervereniging De Meteoor aan. ‘Zijn’ vereniging ondersteunde Van Daal en onderhield het contact met de wielerbond (KNWU).
Misschien staan er nieuwe mensen op die de koers toch missen en iets willen organise­ren

Rinie Hermsen
Dat ‘Ochten’ al 68 jaar succesvol is, komt volgens Hermsen – die daar zelf nog de eerste editie reed – door een sterke en jonge gemeenschap die de koers organiseert.

„Als regiorenner vind ik dit heel jammer”, reageert Cor van der Ploeg. De Bemmelse wielrenner en triatleet, vorig jaar 19de, is een smaakmaker tijdens wielerwedstrijden in Gelderland. In 2016 won hij de Ronde van Elden in de Sportklasse-categorie. „Zo veel koersen hebben we niet in de buurt. Oosterhout is een mooie, harde koers, mede door het dijkgedeelte.”

Van der Ploeg richt zich nu op het Nederlands kampioenschap tijdrijden voor masters, 16 september in Bemmel.
Is er nog hoop voor Ooster­hout? „Berouw komt na de zonde”, zegt Hermsen. „Misschien staan er nieuwe mensen op die de koers toch missen en iets willen organiseren.” Daar sluit Van Daal zich bij aan. „Aan het einde van het jaar doe ik nog een laatste poging mensen te zoeken. Dat is mijn morele plicht. Lukt dat niet, dan is het definitief voorbij.”

Bron: de Gelderlander

Meepraten?