Openbare informatie over de woonwagenstandplaatsen

Op onderstaande website treft u informatie over het dossier woonwagens.

https://www.nijmegen.nl/nieuws/nieuwsdossiers/uitbreiding-woonwagenstandplaatsen

 

Uitnodiging Ouderenbeurs 17 november

uitnodiging

 

OUDERENBEURS OOSTERHOUT 2021

 

Beste mensen,

Vanaf 2014 hebben we met enkele dorpsbewoners al 3 keer een “beurs” georganiseerd voor de ouderen in Oosterhout en Slijk-Ewijk. Dat was een groot succes, een volle zaal met ouderen, vrijwilligers en professionals die in een informele sfeer kennis maakten met elkaar en met elkaars activiteiten. Een stamppotbuffet en heel veel enthousiaste bezoekers maakten de ouderenbeurs tot een groot succes. Voor ons was dat een reden om deze activiteit elke twee jaar te herhalen.

Door de pandemie hebben we de ouderenbeurs vorig jaar moeten overslaan. Maar dit jaar willen we alle ouderen weer een onvergetelijke dag bezorgen. Na alle beperkingen denken we zeker dat zij hieraan veel behoefte hebben. Daarom zijn wij met een actieve voorbereidingsgroep weer volop bezig met de voorbereidingen.

Dit jaar zal de ouderenbeurs gehouden worden op :

woensdag 17 november 2021

van 15.00 tot ongeveer 19.30 uur

in Dorpshuis de Schakel, Honsvoet 2 te Oosterhout

 

Wij nodigen u en  diverse andere organisaties en verenigingen die actief zijn in Oosterhout en Slijk-Ewijk  op het gebied van zorgverlening en vrijetijdsbesteding van harte hiervoor uit. U kunt dan kennis maken met de oudere inwoners en zij met u. Wij hebben voor alle organisaties in de gymzaal een (gedeelde) tafel beschikbaar om informatiemateriaal te presenteren. In de grote zaal vinden diverse presentaties plaats.

Het programma dat wij momenteel voorbereiden zal weer een informeel en luchtig karakter hebben.

We rekenen ook dit jaar weer op uw medewerking bij deze 4de ouderenbeurs in Oosterhout!

Graag vernemen wij voor 1 oktober a.s. van u of u (weer) iets wilt presenteren in een kraam of anders. Wilt u daarvoor even een replay sturen, met daarbij ook de wensen t.a.v. benodigde materiaal (elektra, ruimte, enz.).

Hieronder leest u enkele praktische zaken.

Met vriendelijke groet,

Namens de voorbereidingsgroep, Ruud Geerts

 

 

Enkele praktische zaken:

  • Omdat we onze inwoners graag kennis willen laten maken met de mensen die zij voor zorg en ondersteuning tegen kunnen komen, zou het fijn zijn wanneer van uw organisatie de mensen aanwezig zijn die daadwerkelijk werkzaam zijn voor de inwoners.
  • Wij vragen u om alle ouderen en andere mogelijk belangstellenden te enthousiasmeren voor deze beurs. Mensen worden allemaal individueel uitgenodigd, maar extra stimulans is altijd goed!
  • De beurs en eten en (beperkt) drinken zijn gratis. Voor de “commerciële” organisaties vragen wij een bescheiden bijdrage voor de kraam (€ 35,-).
  • Het mag duidelijk zijn dat wij van u en uw medewerkers een actieve inbreng verwachten.
  • Voor het uitstallen van uw informatiemateriaal kunt u vanaf 14.30 uur in De Schakel terecht.
  • Iedere organisatie dient voor zijn eigen badge o.i.d. te zorgen, zodat je herkenbaar bent.
  • De voorbereidingsgroep bestaat dit jaar uit:

Peter van Breemen (Forte Fit Overbetuwe), Paulien Huijbrechts (Naar Huus Toe), Monique Welling (Buurtzorg), Nannie Thomsom (Zonnebloem), Ari Nab (Wonen met Zorg), Johan Plamont (Dorpsraad), Theo Voorn (huiskamer Oosterhout), Bastiaan Koekoek (HAN), Sharon van Ralen en Ruud Geerts.

  • Wanneer er nog vragen zijn kunt u bellen naar een van onderstaande personen:
    • Ruud Geerts: 06-49881090
    • Sharon van Ralen: 024-3481161
  • Ook wanneer u verhinderd bent (gaan wij niet van uit!) kunt u een van deze personen bellen of u kunt mailen naar: ruudgeerts@kpnplanet.nl. Liefst op tijd!

Procedure omgevingsvergunning verwijsmast en reclamemast opnieuw.

Bericht van de Gemeente Overbetuwe:

Op 7 oktober 2019 hebben wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning (kenmerk: HOV-19-2327) ontvangen voor het realiseren van een hoge verwijsmast (25 meter) op Park 15, op het perceel kadastraal bekend gemeente Valburg, sectie L, nummer 2324 te Oosterhout. Verder hebben wij op 10 juli 2020 een aanvraag voor een omgevingsvergunning (kenmerk: HOV-20-1336) ontvangen voor het realiseren van reclamemast (25 meter) op Park 15, op het perceel kadastraal bekend gemeente Elst, sectie M, nummer 1857 te Elst..

Het college heeft besloten de procedure opnieuw te starten om te komen tot een omgevingsvergunning voor de verwijsmast en de reclamemast

De eerste stap in de procedure is het verlenen van een Ontwerpverklaring van geen bedenkingen (Ontwerp-Vvgb) door de gemeenteraad voor deze masten. De planning is dat de gemeenteraad hierover, na behandeling naar verwachting in de voorbereidende vergadering van 5 oktober 2021, naar verwachting op 9 november 2021 een besluit neemt.

Ervan uitgaande dat de gemeenteraad deze Ontwerp-Vvgb verleent, zal als tweede stap de ontwerp-omgevingsvergunning met alle bijbehorende stukken worden gepubliceerd en gedurende zes weken ter inzage worden gelegd. Tijdens deze termijn van ter inzage legging kan een ieder een zienswijze kenbaar maken.

Als derde stap zullen na afloop van de zienswijzetermijn alle ingebrachte zienswijzen worden beoordeeld. Verder dient de gemeenteraad dan ook te besluiten een definitieve Verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) te verlenen. Daarna zal een besluit worden genomen over de omgevingsvergunning zelf. Tegen het besluit over de omgevingsvergunning is het mogelijk beroep aan te tekenen bij de rechtbank Gelderland.

Met vriendelijke groet,

 

René Willemse

Omgevingsjurist Vergunningen

Team Omgeving

Gemeente Overbetuwe

 

 

Overbetuwe maakt bezwaar tegen inpassingsplan Railterminal Gelderland

20-7-2021

De gemeente Overbetuwe vindt dat het inpassingsplan voor de Railterminal Gelderland op een aantal punten onvoldoende rekening houdt met de belangen van de inwoners van Overbetuwe. De gemeente gaat daarom in beroep bij de Raad van State tegen het inpassingsplan en de Natuurbeschermingswetvergunning. Provinciale Staten van Gelderland stelden het Inpassingsplan vast op 7 juli 2021. De beroepstermijn staat open tot 26 augustus 2021.

De provincie wil de Railterminal Gelderland aanleggen op het grondgebied van Overbetuwe, langs de Betuweroute tussen Valburg en Reeth. De railterminal is te vergelijken met een station voor goederen: bij de Railterminal kunnen goederenvervoerders hun containers op goederentreinen op de Betuweroute laten ‘opstappen’ en ook containers van de trein halen. Dit gebeurt met grote heftrucks en een kraan die over een railbaan beweegt.

De gemeente vroeg de provincie eerder al om het plan op onder andere de punten verkeersveiligheid, geluid- en lichtoverlast aan te passen. In het uiteindelijke plan zijn op deze punten volgens de gemeente niet voldoende aanpassingen doorgevoerd. Daarom kiest de gemeente er nu voor om in beroep te gaan bij de Raad van State.

Samenwerkingsovereenkomst
De gemeente heeft sinds begin 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de provincie over de Railterminal. Die samenwerking moet ervoor zorgen dat inwoners van Overbetuwe zo min mogelijk last ervaren van de komst van de railterminal. In de samenwerkingsovereenkomst zijn onder meer afspraken gemaakt over inpassing van de railterminal in het landschap en over een financiële bijdrage van de provincie aan de realisatie van gebiedsmaatregelen. De gemaakte afspraken blijven overeind en staan los van het bezwaar dat de gemeente nu gaat indienen. Dat kan, omdat gemeente en provincie over en weer erkennen dat ze ieder hun eigen rol hebben, en eigen verantwoordelijkheden. Ze hebben begrip voor de verschillende belangen.

Bericht van de gemeente Overbetuwe. 

Nieuwsbrief Landschapspark De Danenberg juli 2021

Op woensdagavond 30 juni is er een online informatiebijeenkomst geweest over Landschapspark De Danenberg en omgeving.
Tijdens deze avond hebben de aanwezigen vragen gesteld. Zoals is toegezegd op deze avond, hebben wij deze vragen beantwoord. U vindt alle gestelde vragen + antwoorden op de website van de Gemeente Overbetuwe.

Voor vragen kunt u mailen naar: danenberg@overbetuwe.nl
Meer informatie over het Landschapspark vindt u op www.overbetuwe.nl/danenberg

Vriendelijke groet,
Jacqueline Wouda
Projectmanager Landschapspark De Danenberg
Gemeente Overbetuwe

Presentatie Dorpsagenda 11 maart 2021

Wij kijken terug op een bijzonder geslaagde online-event op 11 maart. Meer dan 70 dorpsgenoten en belangstellenden dachten mee over de thema’s van de Dorpsagenda en een groot aantal daarvan zal meewerken aan de uitvoering van deze agenda, door deel ten nemen aan de werkgroepen rond deze thema’s.

Hartelijk dank daarvoor! Samen met jullie gaan we ons dorp nog mooier, veiliger en leefbaarder maken!

U kunt de uitzending hier terugkijken: https://youtu.be/kH7l-k7jFUo

De presentatie van 11 maart kunt u hier vinden: Presentatie-Dorpsagenda-Oosterhout-11 maart 2021

Voor verdere informatie verwijzen wij u naar onze nieuwsbrief:  https://mailchi.mp/3fb8264a4971/nieuwsbrief-dorpsagenda-oosterhout-1

 

 

 

 

 

 

 

 

Overbetuwe Doet

Het is bijna zover. Ze komen er weer aan de waardecheques van Overbetuwe Doet: tussen 9 en 20 april worden ze bezorgd, in Elst vanaf 16 april.

Het laatste nieuws vind je op www.facebook.com/overbetuwedoet of  https://www.overbetuwedoet.nl/newsDetails.php?id=70). Deel svp als je vindt dat het aanbod in jouw dorp nog wat mager is.

Driel heeft in ieder geval geen aansporing meer nodig, daar is echt wat te kiezen. Oosterhout, Slijk-Ewijk en Elst hebben nog wel wat ruimte.

Bijna 40 initiatieven staan nu online en uit Driel en Heteren zit nog wat in de pijplijn (voor zover ik weet). De ervaring leert dat er nog wat (kleinere initiatieven) bij komen als de nieuwsbrief eenmaal is bezorgd.

 

Wijzigingen

  • 2 nieuwe spelregels: één over een maximaal bedrag per jaar aan te verzamelen waardecheques (ga je daarover heen, dan kan je pas het jaar erop een nieuw initiatief aanmelden) en één die vraagt om de omgeving te betrekken/ informeren als het initiatief invloed op hen heeft.
  • Stap voor stap maken we de communicatie informeler: van u naar jij bijvoorbeeld. We maken nu de slag met de automatische mails.

 

Heb je nog tips?

  • Hoor je dat er iets niet goed gaat, we horen het graag. Dan kunnen we er hopelijk iets aan doen.
  • Goed idee voor verbeteringen, ook van harte welkom. We hebben een beperkt ontwikkelbudget en pakken de meest urgente en belangrijkste verbeterpunten als eerste op.

 

Tot slot voor de echte liefhebber is er nog een nieuwsbrief met een terugblik over 2020: https://www.overbetuwedoet.nl/newsDetails.php?id=69.

Met vriendelijke groet,

 

Esther Jansen

Gemeente Overbetuwe/ Overbetuwe Doet

06 58081698

Plan voor reclamemast en verwijsmast op Park15

30-3-2021

Twee bedrijven, Giesbers en K3Delta, willen een reclamemast respectievelijk een verwijsmast plaatsen op Park15, langs de A15. Zij hebben daarvoor aanvragen ingediend bij de gemeente Overbetuwe. Het gaat om twee masten van 25 meter hoog.

De verwijsmast verwijst naar bedrijven die op Park15 gevestigd zijn, de reclamemast biedt ruimte voor lichtreclame. De LED-schermen van de reclamemast moeten tussen 23.00 uur en 6.00 uur uitgeschakeld zijn en zijn voorzien van een dimsysteem, om lichtvervuiling te verminderen.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de aanvraag deze week besproken en legt de vergunningsaanvraag nu met positief advies voor aan de gemeenteraad. De masten passen in het reclamebeleid van de gemeente Overbetuwe, maar niet in het bestemmingsplan. Daarom moet de gemeenteraad eerst een verklaring van geen bedenkingen geven. Als de raad geen bedenkingen heeft, komen de plannen voor de masten vervolgens zes weken ter inzage te liggen, en kunnen mensen hierop een zienswijze indienen. Daarna volgt een definitief besluit van college en gemeenteraad.

Het college wil afwijken van het bestemmingsplan omdat de masten ruimtelijk aanvaardbaar zijn en passen bij het reclamebeleid. Het is nog niet bekend wanneer de Overbetuwse gemeenteraad de masten bespreekt.

Dit is een bericht van de gemeente Overbetuwe.

Uitnodiging Presentatie Dorpsagenda Oosterhout 11 maart

Beste dorpsbewoner,

Afgelopen jaar is een mooi begin gemaakt met de Dorpsagenda van Oosterhout. Graag nodigen we je uit om hier meer over te zien en te horen. En als je wilt, om ook mee te denken en mee te doen met een van de thema’s. In deze mail vertellen we je alvast iets meer.

Uitnodiging
Wat: Dorpsagenda Oosterhout: We DO, ook in coronatijd…
Wanneer: donderdag 11 maart 2021, 19.45 – 21.15 uur
Waar: thuis, achter je eigen pc, laptop of tablet
Voor wie: inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in Oosterhout

Wat is de Dorpsagenda?
De Dorpsagenda Oosterhout is een manier om als Oosterhouters na te denken over hoe we Oosterhout beter kunnen maken. Een plan hoe we van Oosterhout een nog fijnere plek kunnen maken om te wonen, te leven en te werken. Dat doen we met elkaar en samen met de gemeente en organisaties in en om Oosterhout.

Wat doen we op 11 maart?
We hebben vorig jaar een start gemaakt met zo’n 25 dorpsgenoten en een paar mensen van de gemeente en Forte Welzijn. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk dorpsgenoten de kans krijgen om mee te doen. We DO: dat zijn we allemaal.
Daarom zetten we op 11 maart de volgende stap, met iedereen die wil aansluiten: Oosterhouters en organisaties die in Oosterhout actief zijn. Vanwege corona doen we dat online.

Eerst: waar we naartoe willen
In het eerste deel van de avond hoor en zie je in een presentatie en een paar interviews welke wensen en ideeën er zijn verzameld. Het gaat over de onderwerpen Wonen, Leefomgeving, Tergouw en Sociale samenhang en welzijn. Ook vertellen we kort de laatste stand van zaken van het Dorpshart.

Daarna: hoe komen we daar
We weten nu wat we graag zouden willen in Oosterhout. De volgende stap is: Hoe krijgen we dat voor elkaar? Daarover gaan we samen per thema in gesprek in het tweede deel van de avond. Bedenk vooraf met welk thema je mee wilt doen. We maken per thema een groepje en daarna komen we weer allemaal online bij elkaar voor een afsluiting en een doorkijkje naar de volgende stap.

Contact en aanmelden
Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar dorpsraadoosterhout@gmail.com. Dan ontvang je een code waarmee je op 11 maart vanaf 19:30 uur kunt inloggen. Om mee te doen heb je een laptop, smartphone of tablet (ipad) nodig en een internetverbinding.
Heb je vragen over de avond, dan kun je terecht bij Theo Voorn: t.voorn@planet.nl of bel 06 22 99 59 66. Hij is voorzitter van de regiegroep Dorpsagenda.
Meer informatie over de dorpsagenda vind je op de website van de Dorpsraad Oosterhout of op onze facebookpagina.

Graag tot ziens op 11 maart!

Met hartelijke groet,
namens de dorpsraad Oosterhout,

Het communicatieteam van de Dorpsagenda

 

Waar is de dorpsraad Oosterhout nou mee bezig?

Het zijn nog steeds bijzondere tijden. In een fysieke bijeenkomst aan u uitleggen waar het bestuur zoal haar vrije tijd aan besteedt is helaas al langere tijd onmogelijk. Dat betekent echter niet dat wij stil zitten, integendeel. Ik zal een paar onderwerpen vermelden en kort toelichten.

Maar voor ik daar aan begin kijk ik graag even met u terug op de sneeuw in februari. Ik heb er persoonlijk enorm van genoten, maar het bracht natuurlijk ook overlast met zich mee. Heel Oosterhout was bedekt onder een dikke laag sneeuw. Overal zag je stoere mannen en vrouwen hun stoepen, paadjes of opritten sneeuwvrij maken en velen hebben daarbij ook meteen die van de buren meegenomen. Dank aan al deze ‘helden’. Medewerkers van de gemeente hebben de doorgaande wegen sneeuwvrij gemaakt zodat we in ieder geval ons dorp uit en weer terug in konden, met de auto. Maar met de fiets, of te voet, was dat een stuk lastiger. Het Kerkepad was onbegaanbaar, door de wind lag de sneeuw minstens een halve meter hoog. Het stond duidelijk niet op het ‘schoonmaaklijstje’ van de gemeente. En toch is het sneeuwvrij gemaakt. Met zijn eigen shovel heeft Adrie Derksen het Kerkepad weer begaanbaar gemaakt. Adrie, ik weet zeker dat ik namens veel inwoners spreek als ik je daar hartelijk voor bedank.

Dan nu: Waar zijn wij mee bezig?

– het vaststellen van de dorpsagenda: de plannen zijn klaar, met de uitvoering is begonnen.  Meld u vooral aan als u denkt ergens mee te kunnen helpen, uw hulp is erg welkom.

– verkeersveiligheid: de verkeersdeskundige van de gemeente heeft toegezegd dat aan het eind van het derde kwartaal van dit jaar een voorstel zal worden voorgelegd met bijpassende maatregelen voor Oosterhout.

– PMD-haken: ons is gevraagd om suggesties te doen aan welke lantaarnpalen haken kunnen worden bevestigd waaraan de PMD-zakken kunnen worden gehangen zodat ze niet wegwaaien. Heeft u een suggestie voor een geschikte plaats, mail het naar secretaris@dorpsraadoosterhout.nl

– wij zijn in gesprek met Bluevest Value Partners én met alle wethouders over invulling van de bufferzone ten zuiden van Park15. Evenals de ontwikkelingen met betrekking tot het Hart van Oosterhout heeft ook dit onderwerp veel raakvlakken met de dorpsagenda.

– de energiecentrale van Engie aan de overkant van de Waal: nog dit jaar zal deze geheel gesloopt zijn en zullen twee windmolens verrijzen. Een deel van de sloop (onder andere de schoorsteen in het derde kwartaal) zal met behulp van explosieven gebeuren. Hou onze website in de gaten voor exacte data en tijdstippen. Zie ook https://www.engie.nl/nl/over-ons/projecten/centrale-gelderland

– dijkversterking: zie https://www.dijkversterkingwolferensprok.nl/

En er is meer dat onze aandacht heeft, denk aan Hoge Wei 2, Park Danenberg, de hoogspanningsmasten boven ons dorp, het hele gebeuren rondom knoop 38 en de RTG, de ontwikkeling van XXL-locatie De Grift-Noord, het zonnepark langs de A15, de verbreding van de A15 en ongetwijfeld komen er nieuwe onderwerpen op ons af. We wonen in een dynamische omgeving.

Ik hoop u allen binnen niet al te lange tijd weer eens te zien in De Schakel bij een openbare vergadering. Tot die tijd: https://dorpsraadoosterhout.nl/

Namens het gehele bestuur van onze Dorpsraad spreek ik de wens uit dat u gezond blijft.

Johan W. Plamont, voorzitter.